Dubbelen of tweelingsommen

Dubbelen of tweelingsommen

In groep 3 zijn we begonnen met dubbelen. Dubbelen zijn sommen zoals 4+4= , 6+6= of 7+7= etc. Ze worden ook wel tweelingsommen genoemd. Het is belangrijk dat de kinderen deze sommen zonder veel nadenken kunnen uitrekenen. Daarom oefenen we veel. Deze sommen kun je op een speelse manier oefenen. Zo heb ik in de klas een ganzenbordspel. De kinderen maken de som en leggen een fiche op het juiste antwoord. Er zijn ook knijperspelletjes, maak de knijper vast aan het goede antwoord. Het spel Jomathic is ook prima te gebruiken. Deze mooie houten cijfers maken het zeer inzichtelijk. Als je cijfer 8 pakt, dan zijn twee vieren even hoog als het cijfer 8. Bingo vinden ze in mijn groep ook altijd leuk. Om de beurt noemen de kinderen een som. Wie hem ook op zijn kaart heeft, mag er een fiche opleggen. Heb je kinderen die dit allemaal erg makkelijk vinden, laat ze dan eigen producties maken. Kunnen de kinderen de dubbelen goed en vlot uitrekenen, dan kun je gaan naar de bijna dubbelen. 6+7=  , 8+9=. Met deze sommen maak je gebruik van een tussenstap. Je rekent eerst 6+6= en daarna de som 6+7= uit . Als de sommen goed zijn gememoriseerd kunnen de kinderen deze bijna dubbelen sommen zonder veel nadenken uitrekenen.

Wil je ook graag wat spelletjes hebben met dubbelen en bijna dubbelen? Kijk dan hier.